De vergeetcurve van Ebbinghaus en wat ze doet met de groei van je sales-medewerkers.
Stel: Om je sales-team te versterken investeerde je vandaag in een sales-training. Als de training inspirerend was, stapt iedereen van je team met een gevulde rugzak aan nieuwe kennis en inzichten de training uit.
Vanwege de drukte en andere belangrijke prioriteiten die je hebt, heb je niet veel extra tijd voor individuele opvolging, en vertrouw je erop dat iedereen er individueel mee aan de slag zal gaan in de dagelijkse praktijk. Je rekent erop dat je team opnieuw veel salesvaardigheden bijgeleerd heeft, en dat je dat ook zal merken aan de sales-resultaten.
De realiteit is echter dat over 24u, 67% van de informatie die je team vandaag meekreeg, ‘verdwenen’ zal zijn, en er over 1 maand van dezelfde informatie zelfs 79% weg zal zijn. Onze hersenen zijn namelijk erg goed in het opslaan van kennis die nodig is om te overleven, maar andere informatie glipt erg snel weg uit ons geheugen.
Maar, hoe komt dit?
Heel simpel. De ‘Vergeet-curve’ van psycholoog Hermann Ebbinghaus speelt ons allemaal erg parten en zorgt ervoor dat we met z’n allen een erg selectieve keuze maken in datgene wat we onthouden. Daarbij komt dat informatie die ons persoonlijk en emotioneel raakt, meer voorrang krijgt op andere soorten van informatie, dus ook daar maken onze hersenen voor ons een keuze.
Wat Ebbinghaus jaren geleden ontdekte, is en blijft tot op vandaag een kopbreker voor elke teamleader of Learning & Development professional. Zijn curve toont aan dat als we wat nieuws leren, deze informatie exponentieel verdwijnt na het leermoment.
De info die we onthouden hangt van een aantal factoren af, zoals:
De sterkte van het geheugen
Sommige mensen onthouden beter dan anderen. Voor bedrijfsgerelateerde informatie moet de inhoud erg relevant en betekenisvol zijn. Anders verdwijnt de info al snel in de ‘geheugenprullemand’.
De tijd die verlopen is nadat de nieuwe informatie opgenomen werd
De Forgetting Curve geeft ons aan dat 79% van de informatie verdwijnt binnen de eerste maand. Misschien wel de verklaring waarom de training die je organiseerde, toch niet de impact had die je voor ogen had? Nu we dankzij het onderzoek van Ebbinghaus een beter zicht hebben over hoe ons brein omgaat met het vasthouden van informatie, kunnen we er ook wat aan doen om het negatieve effect ervan te verkleinen.
Hieronder delen we 3 concrete tips om de Vergeetcurve minder hard te laten toeslaan:
Meer weten over hoe we bovenstaande tips integeren in onze HEROES salestrajecten, of advies nodig bij het opzetten van je traject?
Contacteer ons vrijblijvend
voor een kennismakingsgesprek.
heroes | Privacybeleid | Design by zinzara