Blog Layout

The Forgetting Curve

Geert Verdonck • apr. 03, 2021

De vergeetcurve van Ebbinghaus en wat ze doet met de groei van je sales-medewerkers.


Stel: Om je sales-team te versterken investeerde je vandaag in een sales-training. Als de training inspirerend was, stapt iedereen van je team met een gevulde rugzak aan nieuwe kennis en inzichten de training uit.


Vanwege de drukte en andere belangrijke prioriteiten die je hebt, heb je niet veel extra tijd voor individuele opvolging, en vertrouw je erop dat iedereen er individueel mee aan de slag zal gaan in de dagelijkse praktijk. Je rekent erop dat je team opnieuw veel salesvaardigheden bijgeleerd heeft, en dat je dat ook zal merken aan de sales-resultaten.

  Na 1 maand is 79% van de informatie in de geheugen-prullemand verdwenen


De realiteit is echter dat over 24u, 67% van de informatie die je team vandaag meekreeg, ‘verdwenen’ zal zijn, en er over 1 maand van dezelfde informatie zelfs 79% weg zal zijn. Onze hersenen zijn namelijk erg goed in het opslaan van kennis die nodig is om te overleven, maar andere informatie glipt erg snel weg uit ons geheugen.

Maar, hoe komt dit?

Heel simpel. De ‘Vergeet-curve’ van psycholoog Hermann Ebbinghaus speelt ons allemaal erg parten en zorgt ervoor dat we met z’n allen een erg selectieve keuze maken in datgene wat we onthouden. Daarbij komt dat informatie die ons persoonlijk en emotioneel raakt, meer voorrang krijgt op andere soorten van informatie, dus ook daar maken onze hersenen voor ons een keuze.

Wat Ebbinghaus jaren geleden ontdekte, is en blijft tot op vandaag een kopbreker voor elke teamleader of Learning & Development professional. Zijn curve toont aan dat als we wat nieuws leren, deze informatie exponentieel verdwijnt na het leermoment.

De info die we onthouden hangt van een aantal factoren af, zoals:


De sterkte van het geheugen 

Sommige mensen onthouden beter dan anderen. Voor bedrijfsgerelateerde informatie moet de inhoud erg relevant en betekenisvol zijn. Anders verdwijnt de info al snel in de ‘geheugenprullemand’.

De tijd die verlopen is nadat de nieuwe informatie opgenomen werd


De Forgetting Curve geeft ons aan dat 79% van de informatie verdwijnt binnen de eerste maand. Misschien wel de verklaring waarom de training die je organiseerde, toch niet de impact had die je voor ogen had? Nu we dankzij het onderzoek van Ebbinghaus een beter zicht hebben over hoe ons brein omgaat met het vasthouden van informatie, kunnen we er ook wat aan doen om het negatieve effect ervan te verkleinen.

Hieronder delen we 3 concrete tips om de Vergeetcurve minder hard te laten toeslaan:

  • TIP 1: Zorg voor meer en korte traininginterventies

    Ebbinghaus ontdekte dat informatie beter blijft hangen als ze gebaseerd is op iets wat ons brein al kent en dat we beter onthouden als dezelfde informatie vaker terugkeert. Kortere en meer interventies verspreid over een langer leertraject zorgen er dus voor dat informatie sterker blijft hangen en dat tussentijdse (remind)interventies vermijden dat de curve toeslaat.

  • TIP 2: Zorg voor duidelijke, heldere en relevante informatie

    Gestructureerde informatie die helder is, wordt makkelijker geabsorbeerd dan onduidelijke informatie. Maar niet alleen de duidelijkheid werkt bevorderlijk, ook de relevantie speelt een belangrijke rol in het opname-proces. Als trainees het verband niet zien tussen de aangeboden informatie en de eigen dagdagelijkse job, wordt deze informatie al snel weggefilterd als ‘onbruikbaar’, of irrelevant.

  • TIP 3: zorg voor maximale interactiviteit en betrokkenheid

    Trainees leren beter wanneer ze zich actief betrokken voelen tijdens het leerproces, dan wanneer ze passief moeten absorberen. Het toevoegen van spel-elementen na de training dmv gamification, zorgt ervoor dat trainees op een uitdagende maar aangename manier de gekregen info tijdens de training effectief gaan gebruiken en inzetten in de dagdagelijkse job. En, dat je trainingsinvestering en het resultaat ervan ver weg blijven van de prullemand.

Meer weten over hoe we bovenstaande tips integeren in onze HEROES salestrajecten, of advies nodig bij het opzetten van je traject?


Contacteer ons vrijblijvend voor een kennismakingsgesprek.

door Geert Verdonck 11 mrt., 2021
If you always do what you’ve always done, you will always get what you’ve always got. Vele mensen hebben deze quote geclaimd: Anthony Robbins, Albert Einstein, Henry Ford en zelfs Mark Twain. Leuk om weten, maar meer belangrijk is wat deze quote vertelt: als je het (eind)resultaat wil veranderen, moet je de manier veranderen waarop je de zaken doet, niet zoals je ze gewoon bent om ze te doen. Neem deze gedachte even mee in de context van het behalen van sales- en bedrijfsdoelstellingen. Wie geen duidelijke doelstellingen bepaalt, kan alleen maar hopen dat resultaten wel vanuit zichzelf zullen volgen. Een mogelijke strategie, maar doordacht is anders. Los van scherpe en duidelijke doelstellingen, blijkt het voor vele organisaties vaak lastig en uitdagend om een verander-cultuur te organiseren die medewerkers en teams uit hun comfort-zone haalt. Een cultuur gebaseerd op ‘traditioneel denken’ (met bijhorend comfort-zone-gedrag), zal vaak ook medewerkers aantrekken die niet geneigd zijn om veel te willen groeien en vooruit te gaan. Tegelijk zal deze comfort-cultuur vaak meer gedreven en geëngageerde medewerkers, afremmen, of op termijn doen weglopen uit de organisatie, op zoek naar een andere job en plek op de arbeidsmarkt.
door Geert Verdonck 08 feb., 2021
Spieren worden korter wanneer je ze niet actief traint en stretcht. Hun prestaties doen exact hetzelfde. Ook zo met je sales. Hoe zorg je ervoor dat je je sales-team performant houdt? ‘We geven eens per jaar een sales-training, en dan is het team weer up & running, ready, willing & able!’ Een klassieker. De realiteit is vaak, dat zelfs na een goeie sales-training, na 1 maand tijd, er slechts 21% overblijft van de inzichten en kennis die de trainees opdeden tijdens de training. In het beste geval. De Forgetting Curve van Ebbinghaus zegt er alles over. Resultaat? Een mager rendement op je trainings-investering die je deed.
door Geert Verdonck 12 jan., 2021
Het sales-gedrag van je team veranderen in 21 dagen? Het internet staat er vol mee: 21 dagen duurt het vooraleer je (nieuw) gedrag eigen maakt. Maar, is dat zo? Het was ene dr. Maxwell Maltz, een plastisch chirurg die op basis van zijn observaties bij patiënten vaststelde dat het 21 dagen tijd of meer kostte om te wennen aan veranderingen, zo ook nieuwe gewoontes. Alleen werden zijn woorden net iets te strak geïnterpreteerd door coaches en goeroes. Hij schreef namelijk dat zijn observaties ‘leken te laten zien dat het minimaal 21 dagen duurt voordat een oud mentaal plaatje plaats maakt voor een nieuw’.
Share by: