Blog Layout

‘If you always do what you’ve always done, you will always get what you’ve always got.

Geert Verdonck • mrt. 11, 2021

If you always do what you’ve always done, you will always get what you’ve always got.

Vele mensen hebben deze quote geclaimd: Anthony Robbins, Albert Einstein, Henry Ford en zelfs Mark Twain. Leuk om weten, maar meer belangrijk is wat deze quote vertelt: als je het (eind)resultaat wil veranderen, moet je de manier veranderen waarop je de zaken doet, niet zoals je ze gewoon bent om ze te doen.

Neem deze gedachte even mee in de context van het behalen van sales- en bedrijfsdoelstellingen. Wie geen duidelijke doelstellingen bepaalt, kan alleen maar hopen dat resultaten wel vanuit zichzelf zullen volgen. Een mogelijke strategie, maar doordacht is anders. 

Los van scherpe en duidelijke doelstellingen, blijkt het voor vele organisaties vaak lastig en uitdagend om een verander-cultuur te organiseren die medewerkers en teams uit hun comfort-zone haalt. Een cultuur gebaseerd op ‘traditioneel denken’ (met bijhorend comfort-zone-gedrag), zal vaak ook medewerkers aantrekken die niet geneigd zijn om veel te willen groeien en vooruit te gaan. Tegelijk zal deze comfort-cultuur vaak meer gedreven en geëngageerde medewerkers, afremmen, of op termijn doen weglopen uit de organisatie, op zoek naar een andere job en plek op de arbeidsmarkt. 

  Een comfort-zone-cultuur als remmende factor op resultaten


Wanneer bedrijven inzetten op life-long learning, en hierdoor hun medewerkers blijven uitdagen om te blijven ontwikkelen en te groeien, en ook nieuwe manieren van ‘leren & groeien’ durven binnenlaten, kunnen andere resultaten volgen.

Een nieuwe aanpak implementeren om successen te vergroten, kan uitdagend lijken, en vraagt moed om te durven te veranderen, en weg te stappen van de ‘oude’ manier(en), de platgelopen paden. 

Maar, eenmaal een andere methodiek geïmplementeerd, met een doordacht plan aan de basis, kunnen hindernissen genomen worden, die eerst niet-haalbaar leken. 

Basisvoorwaarde is dus dat bedrijven en hun leiders openstaan voor andere en innovatieve manieren om tot een ander/beter resultaat te komen.

Bij Heroes kiezen we bewust voor een andere manier van groei en succes. We zijn die-hard-believers van life-long learning, maar alleen als dat leren en groeien ook écht wat nalaat en ervoor zorgt dat investeringen in opleiding en training een duurzaam effect realiseren. Nét daarom doen we het op een andere manier: onze business-games in combinatie met leermomenten faciliteren tegelijkertijd: leren, skills optimaliseren, real-time implementeren én tot meetbaar resultaat komen in de realiteit.


Uitgedaagd door onze vernieuwende visie en aanpak? Contacteer ons vrijblijvend voor een vrijblijvend gesprek en ontdek hoe we duurzame verandering bij uw sales-team installeren. 

door Geert Verdonck 03 apr., 2021
De vergeetcurve van Ebbinghaus en wat ze doet met de groei van je sales-medewerkers. Stel: Om je sales-team te versterken investeerde je vandaag in een sales-training. Als de training inspirerend was, stapt iedereen van je team met een gevulde rugzak aan nieuwe kennis en inzichten de training uit. Vanwege de drukte en andere belangrijke prioriteiten die je hebt, heb je niet veel extra tijd voor individuele opvolging, en vertrouw je erop dat iedereen er individueel mee aan de slag zal gaan in de dagelijkse praktijk. Je rekent erop dat je team opnieuw veel salesvaardigheden bijgeleerd heeft, en dat je dat ook zal merken aan de sales-resultaten.
door Geert Verdonck 08 feb., 2021
Spieren worden korter wanneer je ze niet actief traint en stretcht. Hun prestaties doen exact hetzelfde. Ook zo met je sales. Hoe zorg je ervoor dat je je sales-team performant houdt? ‘We geven eens per jaar een sales-training, en dan is het team weer up & running, ready, willing & able!’ Een klassieker. De realiteit is vaak, dat zelfs na een goeie sales-training, na 1 maand tijd, er slechts 21% overblijft van de inzichten en kennis die de trainees opdeden tijdens de training. In het beste geval. De Forgetting Curve van Ebbinghaus zegt er alles over. Resultaat? Een mager rendement op je trainings-investering die je deed.
door Geert Verdonck 12 jan., 2021
Het sales-gedrag van je team veranderen in 21 dagen? Het internet staat er vol mee: 21 dagen duurt het vooraleer je (nieuw) gedrag eigen maakt. Maar, is dat zo? Het was ene dr. Maxwell Maltz, een plastisch chirurg die op basis van zijn observaties bij patiënten vaststelde dat het 21 dagen tijd of meer kostte om te wennen aan veranderingen, zo ook nieuwe gewoontes. Alleen werden zijn woorden net iets te strak geïnterpreteerd door coaches en goeroes. Hij schreef namelijk dat zijn observaties ‘leken te laten zien dat het minimaal 21 dagen duurt voordat een oud mentaal plaatje plaats maakt voor een nieuw’.
Share by: