FAQ

Sometimes we wonder what, how & why


Vragen over onze sales-trainingen, hoe we een traject precies aanpakken of meer praktische vragen? Hieronder de meest gestelde vragen die we van onze klanten krijgen. Toch een ‘404 Not-found’ moment? Contacteer ons gerust met uw vraag.



Training


  • Welk soort inhoudelijke sales-training is voorzien in het programma?

    Elk programma is inhoudelijk weer anders en wordt volledig afgestemd op de specifieke sales-uitdaging van elk team. Zo passen we elke training op maat aan van de specifieke leernoden en groeimogelijkheden van elk team, rekening houdend met het ervaringsniveau dat al aanwezig is. 


    Met meer dan 20 jaar ervaring in sales-training en coaching, hebben we alle sales-expertise en kennis in huis waardoor geen enkel inhoudelijk sales-topic onze wenkbrauwen doet fronsen. Name it.

  • Hoe lang duren de trainingsmomenten die geïntegreerd worden in een sales-programma?

    We houden onze trainingen graag kort en efficiënt, zodat je sales-medewerker(s) nooit onnodig lang uit hun job weggehaald worden, want ook dat heeft een indirecte opportunity-kost. 


    We kiezen bewust voor korte praktijkgerichte sessies (gemiddeld 2.5 à 3u) die een doeltreffend effect hebben, dan voor volledige één- of tweedaagse dagtrainingen. 


    Een hoger leerrendement dankzij kortere terugkomende trainingsmomenten dus, gespreid over het hele traject. Leren en meteen toepassen in de dagelijkse job, vaak nog dezelfde dag, zodat de tijd tussen inzicht verwerven en toepassen zo kort mogelijk blijft.

  • Wordt er rekening gehouden met meer en minder ervaren sales-medewerkers?

    Ja. Algemeen vormt een middelmatig verschil in ervaringsniveau binnen een team geen probleem. Het geeft net extra mogelijkheden en groeikansen om medewerkers maximaal van elkaar te laten leren. Voor teams waar het verschil in ervaring en kennis erg groot is, bieden we optioneel extra 1-op-1 coaching aan, om competentie-gaps weg te werken.


    Daarbuiten stimuleren we teams maximaal om best-practices te delen, zodat iedereen tot succes komt.

  • Werken de sales-boost-sessies alleen in op het versterken van specifieke sales-competenties?

    Langs de ene kant versterken we tijdens onze sales-boost sessies de specifieke sales-competenties die verbeterd moeten worden, langs de andere kant werken deze sessies ook in op het stretchen van de resultaatsgerichte mindset van uw team. Er wordt dus ook gewerkt op mogelijke weerstand die aanwezig kan zijn en een remmend effect heeft op het behalen van resultaten.


Traject


  • Welke vaste stappen zijn er bij het opzetten en uitrollen van een traject?

    Algemeen bestaat de workflow die we hanteren uit 4 stappen: 


    1. Discover: kennismaking, presentatie Heroes-methodiek, intake over uw situatie en bespreken van specifiek verbeter/groeipotentieel binnen uw team


    2. Define: bepalen en vastleggen van meetbare doelen en KPI’s in functie van de target-groep, en de vertaling naar leerdoelen


    3. Develop: ontwikkeling van het groeiconcept op maat van de doelgroep:  bepalen van de inhoud van de sales-boosters/trainingsmomenten en bedenken van de business-game + terugkoppeling naar U als opdrachtgever


    4. Deploy: lancering, uitvoering en monitoring van het traject volgens de vooraf vastgelegde timing  

  • Is gamification/business gaming een wondermiddel?

    Neen, gamification is geen wondermiddel dat teams automatisch tot resultaat brengt. Wanneer teams zware herstructureringen ondergaan, of wanneer een team last ondervindt van duidelijke interne spanningen of conflicten, is gamification niet aangewezen, en zal het zijn doel voorbijschieten. 


    Wanneer een team zich maw in weerstand bevindt, of in ‘neen-modus’, is gamification geen oplossing daartoe. Een ‘normale’ aanwezige teamspirit en een minimale bereidheid om te groeien zijn noodzakelijk om effect te hebben.  Langs de andere kant kan gamification als krachtige tool ingezet worden bij teams waar de sales-dynamiek moet versterkt of geheractiveerd worden.

  • Hoe worden resultaten gemeten en opgevolgd van het team?

    Van bij het begin bij elk project kijken we welke sales-doelstelling of KPI gerealiseerd moet worden. Deze KPI wordt doorvertaald naar een meetbare doelstelling die we omzetten naar meetbare resultaten van uw team. In de realiteit capteren we deze data dikwijls uit het interne ERP-systeem, een CRM-pakket, kassasysteem of andere data-bronnen, zoals de sales-rapportage van uw medewerkers. De evolutie van de resultaten wordt op wekelijkse basis gecapteerd, geanalyseerd en teruggekoppeld naar het sales-team. Bovendien geeft elk meetmoment bijkomende input om on-the-spot bij te sturen en na te gaan wat tot resultaat leidt, of wat remmend werkt op de resultaten.

  • Wat wordt er verwacht van de opdrachtgever zelf?

    Om een traject succesvol te laten zijn, is het belangrijk dat alle stakeholders die van dichtbij betrokken zijn, zich 100% mee engageren tijdens het traject. Een directe en open lijn met iedereen die mee verantwoordelijk is, is daarbij van belang. Ook enkele tijdslots voor voorbereidende intake-meetings en feedback-momenten zijn vanzelfsprekend nodig om maximaal op-maat te kunnen werken. We geven er de voorkeur aan om tijdens de ontwikkelingsfase in co-creatie te werken met onze opdrachtgevers. Dit resulteert in een hogere succes-ratio, en creëert betrokkenheid en de nodige buy-in. Ook de nodige beslissingsbevoegdheid bij onze directe opdrachtgevers helpt om kort op de bal te kunnen spelen wanneer nodig.

  • Krijgt het team feedback over de resultaten tijdens de het traject?

    Ja. Wanneer een team inspanningen levert om te groeien, is het essentieel dat het op regelmatige tijdstippen feedback krijgt over het effect van deze inspanningen. Dit werkt motiverend, en geeft perspectief om nog beter te doen. Het geeft bovendien ook feedback over datgene wat tot succes leidt, en welke competenties nog verder geïntegreerd moeten worden. Praktisch gebeurt het terugkoppelen van het teamresultaat (minimaal) op weekbasis. 


    Het principe geldt dat de periode tussen geleverde inpanning(en) en het zien van het effect op het resultaat, zo kort mogelijk moet zijn. Eens per week resultaten terugkoppelen is goed, meerdere keren is nog beter. Aan de basis hiervan ligt het verband tussen gedrag en het effect van dit gedrag. Als medewerkers effectief zien dat hun veranderend gedrag leidt tot een beter resultaat, zijn zij geneigd en meer geëngageerd om dit ‘ander’ gedrag meer te gaan inzetten.

  • Kunnen trajecten gepauzeerd worden?

    In principe kan dit, maar het onderbreken of pauzeren van een lopend traject raden we ten stelligste af. Omdat onze trajecten zowel werken op interne dynamiek dankzij onze gamification-elementen, en we tijdens onze sales-boost trainingen werken op het opbouwen van sales-skills, vermijden we een tijdelijke tussenpauze. Dit kan namelijk als effect hebben dat de ontwikkelde dynamiek die loskomt tijdens onze trajecten opnieuw moet opgebouwd worden en verstorend kan werken op de evolutie van de team-resultaten.

  • Kunnen sales-doelstellingen of KPI’s tijdens een lopend traject aangepast worden, zowel naar boven als naar beneden?

    Neen. Doelstellingen of KPI’s die vooraf worden bepaald en vastgelegd worden onderweg, tijdens een lopend groeitraject beter nooit aangepast, zeker niet wanneer deze doelstellingen gecommuniceerd werden naar het team en het team het als uitdaging voor zich kreeg. Bij goede resultaten kan het verleidelijk zijn om de doelstellingen te verhogen, maar dit wordt door teams als ‘unfair’ ervaren. Bovendien bestaat het risico dat het voltallige team hierop afhaakt. Daarom moeten doelstellingen op voorhand goed gekozen worden, en moeten ze langs de ene kant genoeg uitdaging bieden, maar moeten ze langs de andere kant ook haalbaar en realistisch zijn. Bij sommige opdrachten overwegen we net om geen doelstelling te communiceren, maar het team zelf de hoogte van de doelstelling te laten bepalen. Ook deze aanpak pasten we met succes reeds toe bij enkele van onze trajecten.

  • Zijn Heroes sales-concepten een soort alternatief voor een team-building-activiteit met mijn team?

    Neen, onze sales-concepten zijn niet 1-op-1 vergelijkbaar met een team-building activiteit. Vele teambuilding-activiteiten zijn er op gericht om in een korte periode een team extra te dynamiseren en het team dichter bij elkaar te brengen, vaak door middel van een leuke doe-activiteit. Onze concepten richten zich ook op het aanwakkeren van een sterke dynamiek, maar dit is niet het (enige) hoofddoel. Onze aanpak speelt niet alleen in op de interne dynamiek, maar laat teams groeien, met een focus op leren, vooruit komen en resultaat behalen, out of the comfort zone. Het integreren van sterkere competenties en sales-vaardigheden die tot resultaat leiden op langere termijn vormen de basis van elk concept wat we ontwikkelen. 


Algemeen


  • Maakt het uit in welke sector we actief zijn?

    Neen. Met onze ervaring en track-record van meer dan 20 jaar, zijn er weinig of geen sectoren die voor ons onbekend terrein zijn. Onze opgebouwde business-expertise maakt dat we onze programma’s kunnen inzetten in elke sector. Zolang er effectief producten of services verkocht worden hebben we oplossingen, zowel voor de B2B als de B2C markt. Tijdens de startfase van elke opdracht stellen we alle vragen waar we op dat moment nog geen antwoord op hebben. Op die manier zijn we helemaal mee met uw specifieke situatie en doelstelling. En, daar gaan we ver in, zodat we geen enkel detail over het hoofd zien.

  • Blijft de bedrijfs- of specifieke marktinformatie die vrij komt tijdens een traject veilig?

    100% ja. Het is logisch dat een programma beter inwerkt wanneer we een scherp beeld verkrijgen op specifieke bedrijfsinformatie die relevant is om weten. Alleen op die manier kunnen we volledig op maat werken en onze sales-programma’s afstemmen op uw specifieke situatie. De vrijgekomen info blijft op elk moment veilig en volledig confidentieel. Indien gewenst, wordt een confidentialiteitsovereenkomst opgemaakt en getekend. Onze blanco-track record van de afgelopen 20 jaar op dit vlak maakt ons tot een partner waarbij vertrouwen tijdens een samenwerking op de eerste plaats komt.

  • Kunnen trajecten ook in andere/meerdere talen?

    Ja, dat kan. Een traject kan simultaan in het Nederlands, Frans en/of Engels. We zetten met voorkeur native-sprekende begeleiders in voor meertalige teams. In dit geval kunnen additionele vertalingskosten van toepassing zijn. In onze prijszetting is het aanbieden en uitvoeren van een programma in het Nederlands standaard opgenomen.


  • Zijn er extra kosten waar rekening mee moet gehouden worden?

    In onze concepten hanteren we een flat-fee principe, waarbij voorbereidende en tussentijdse opvolg-meetings (on & off-site), ontwikkeling en fine-tuning van een op-maat programma, het uitrollen van de leer/trainingmomenten, het monitoren van de field-resultaten en de terugkoppeling hiervan, inbegrepen zijn. Niet inbegrepen zijn vervoersonkosten, extra vertalingsonkosten, extra optionele workshops of trainingen en extra individuele coachingsessies, bovenop ons aanbod per concept.


    Omdat goede prestaties en resultaten ook vragen om beloond te worden, voorzien we in onze sales-concepten in de meeste gevallen een belonings-systeem voor het team. Afhankelijk van het sales-budget, kijken we wat realistisch is. Omdat klanten andere sales-budgetten hebben en andere voorkeuren hierin hebben, zijn deze beloningsvormen niet standaard inbegrepen standaard in onze prijsbepaling. Ook bij kleinere sales-budgetten bekijken we wat mogelijk is en denken we vanuit onze ervaring mee naar een creatieve mogelijkheden.

  • Waarom duurt een traject gemiddeld tussen 4 en 8 weken?

    Om tot een duurzaam veranderend gedragseffect te bekomen bij uw sales-medewerkers, dat verder gaat dan enkele dagen of weken, is een gemiddelde integratietijd van 4 tot 8 weken nodig. Nieuwe inzichten en competenties eigen maken tot vaste automatismes, vraagt om een aanpak die medewerkers gedurende een langere periode meeneemt in een groei-traject waarbij er tijd en kansen gecreëerd worden in de dagelijkse job-realiteit om te experimenteren, te oefenen en tot succes te komen. Los daarvan kan het effect ervan op de resultaten, vaak pas gemeten worden na één of meerdere weken. Ook het capteren van de stijgende evolutiecurve van het team-resultaat, vraagt om een gemiddelde observatietijd van 4 tot 8 weken. 

  • Zijn Heroes-trajecten corona-proof?

    Afhankelijk van de wettelijke voorschriften en bepalingen bekijken we met onze opdrachtgevers wat kan en niet kan. 

    Bij voorkeur werken we on-site, maar onze trajecten kunnen ook volledig on-line uitgerold worden, via Zoom of Teams. 


Wij vonden reeds helden in o.a. deze bedrijven


Share by: