Blog Layout

Spieren worden korter wanneer je ze niet actief traint en stretcht. Hun prestaties doen exact hetzelfde. Ook zo met je sales.

Geert Verdonck • feb. 08, 2021

Spieren worden korter wanneer je ze niet actief traint en stretcht. Hun prestaties doen exact hetzelfde. Ook zo met je sales.


Hoe zorg je ervoor dat je je sales-team performant houdt? ‘We geven eens per jaar een sales-training, en dan is het team weer up & running, ready, willing & able!’ Een klassieker.


De realiteit is vaak, dat zelfs na een goeie sales-training, na 1 maand tijd, er slechts 21% overblijft van de inzichten en kennis die de trainees opdeden tijdens de training. In het beste geval. De Forgetting Curve van Ebbinghaus zegt er alles over. Resultaat? Een mager rendement op je trainings-investering die je deed.

  De resultaten van je salesteam performant houden vraagt meer dan ad hoc trainen


Niet onlogisch: om duurzaam inzichten en skills te integreren in je sales-team, is meer nodig dan de jaarlijkse sales-training.

Vergelijk het met een loper die enkele dagen per jaar z’n loopschoenen aantrekt om vervolgens een marathon te willen winnen.. Niet dus.


Als er al spieren of hersendelen rechtstreeks verantwoordelijk zouden zijn voor het behalen van sales-prestaties dan moeten ook zij actief getraind worden om keer op keer topprestaties te kunnen leveren. Train je ze te weinig, dan worden ze vanzelf weer korter, en volgen de prestaties in dezelfde lijn. Actief integreren dus, niet enkele dagen per jaar, maar bij voorkeur elke dag opnieuw. Zoniet, is elke inspanning en investering die je doet in je team, slechts een korte aanzet tot groei en verandering, en merk je weinig verschil in je resultaat.

Dat resultaat behaal je met een doordacht en resultaatgericht programma, dat niet alleen de sales-spieren van je team op topniveau houdt, maar ook het commitment en engagement uit de comfort-zone haalt. De sales-spieren trainen, en tegelijkertijd de mindset stretchen van je team, en tot resultaat komen, on the job? Dat kan.


Bij Heroes bouwen we voor elk sales-team een doorgedreven en actief sales-programma op maat, dat salesteams (her)activeert en groei mogelijk maakt, zonder veel tijdsverlies. We trainen niet alleen, we stretchen ook in de diepte, en volgen vanop de zijlijn samen met onze opdrachtgevers de business-resultaten van het sales- team. 


Geïnspireerd door onze aanpak?
Contacteer ons vrijblijvend voor een gesprek.

door Geert Verdonck 03 apr., 2021
De vergeetcurve van Ebbinghaus en wat ze doet met de groei van je sales-medewerkers. Stel: Om je sales-team te versterken investeerde je vandaag in een sales-training. Als de training inspirerend was, stapt iedereen van je team met een gevulde rugzak aan nieuwe kennis en inzichten de training uit. Vanwege de drukte en andere belangrijke prioriteiten die je hebt, heb je niet veel extra tijd voor individuele opvolging, en vertrouw je erop dat iedereen er individueel mee aan de slag zal gaan in de dagelijkse praktijk. Je rekent erop dat je team opnieuw veel salesvaardigheden bijgeleerd heeft, en dat je dat ook zal merken aan de sales-resultaten.
door Geert Verdonck 11 mrt., 2021
If you always do what you’ve always done, you will always get what you’ve always got. Vele mensen hebben deze quote geclaimd: Anthony Robbins, Albert Einstein, Henry Ford en zelfs Mark Twain. Leuk om weten, maar meer belangrijk is wat deze quote vertelt: als je het (eind)resultaat wil veranderen, moet je de manier veranderen waarop je de zaken doet, niet zoals je ze gewoon bent om ze te doen. Neem deze gedachte even mee in de context van het behalen van sales- en bedrijfsdoelstellingen. Wie geen duidelijke doelstellingen bepaalt, kan alleen maar hopen dat resultaten wel vanuit zichzelf zullen volgen. Een mogelijke strategie, maar doordacht is anders. Los van scherpe en duidelijke doelstellingen, blijkt het voor vele organisaties vaak lastig en uitdagend om een verander-cultuur te organiseren die medewerkers en teams uit hun comfort-zone haalt. Een cultuur gebaseerd op ‘traditioneel denken’ (met bijhorend comfort-zone-gedrag), zal vaak ook medewerkers aantrekken die niet geneigd zijn om veel te willen groeien en vooruit te gaan. Tegelijk zal deze comfort-cultuur vaak meer gedreven en geëngageerde medewerkers, afremmen, of op termijn doen weglopen uit de organisatie, op zoek naar een andere job en plek op de arbeidsmarkt.
door Geert Verdonck 12 jan., 2021
Het sales-gedrag van je team veranderen in 21 dagen? Het internet staat er vol mee: 21 dagen duurt het vooraleer je (nieuw) gedrag eigen maakt. Maar, is dat zo? Het was ene dr. Maxwell Maltz, een plastisch chirurg die op basis van zijn observaties bij patiënten vaststelde dat het 21 dagen tijd of meer kostte om te wennen aan veranderingen, zo ook nieuwe gewoontes. Alleen werden zijn woorden net iets te strak geïnterpreteerd door coaches en goeroes. Hij schreef namelijk dat zijn observaties ‘leken te laten zien dat het minimaal 21 dagen duurt voordat een oud mentaal plaatje plaats maakt voor een nieuw’.
Share by: